Om Ingarö sjöscoutkår

21 februari, 2018 av Ingarö sjöscoutkår

Ingarö sjöscoutkår bildades under 2016 och vi blev en egen scoutkår fullt ut från och med höstterminen det året. Innan vi startade vår egen verksamhet var vi under ca 20 år den Ingaröbaserade delen av Värmdö sjöscoutkår.

Idag närmar vi oss 150 medlemmar och även om mycket är sig likt skapar vi undan för undan nya egna traditioner. Basen är fortfarande densamma.

Det betyder att våra scouter får segla, paddla, göra andra sjö- och naturaktiviteter liksom de vanliga veckomötena i vår lokal. I programmet ingår utfärder, stugövernattningar, hajker både på land och vatten, vandringar, läger och eskaderseglingar som vi ofta planerar tillsammans med våra scouter. Ju äldre scouterna blir desto mer får dom vara med och ta ansvar för vårt gemensamma program, ett sätt att växa och lära sig ta ansvar för sig själv och andra.Vi lär oss mycket och har mycket kul tillsammans, för ”är det inte kul så är det inte scouting” som Robert Baden Powell, scoutings grundare, en gång sagt.

Vi ser till att våra ledare får en god utbildning och att alla får chansen att utbilda sig vidare. Scouternas kurs Trygga möten är obligatorisk för alla ledare och genomförs regelbundet var tredje år. Vi arbetar också med Scouternas program Free being me.

Vår samlingslokal är Brunnen, Brunns gård, där vi huserar tillsammans med Fritidsgården, vi har våra dagar och dom har sina. Våra segelbåtar har vi i Dyviken. Där har vi bryggplatser hos Kolströms båtklubb och dit kan man promenera från Brunnen. Paddlar gör vi oftast hos Pierre som har Kajakeriet ute på Björnö. Ingarö hembygdsförening är en annan viktig samarbetspartner och vi deltar i flera av deras arrangemang varje år.

Brunns gård är historiskt mest känd för att ha varit bostad åt Carl Cederström, Sveriges första flygare i början av 1900-talet. Det betyder att utmaningar, äventyr och upptäckarglädje ”sitter i väggarna”, vilket passar oss som scouter alldeles utmärkt.